Topmenu

Bouwproject Lelyschool

Bouwen met de Lelyschool.

Ik merk dat ik een dagje ouder word. Ik wil zaken zeker weten en ik wil dat dingen soepel verlopen. Ik plan vooruit en had Kim dan ook gevraagd of er bij het bouwproject aan het Noordse Bosje parkeergelegenheid was. Maar liefst een hele garage en hij had de route ook nog voor me uitgestippeld. Maar toen ik op een onchristelijk vroeg tijdstip voor de gesloten garagedeur stond was er met geen mogelijkheid contact te krijgen met iets of iemand die me binnen kon laten. Het script had ik thuis laten liggen. Net toen ik besloot maar weer naar huis te gaan meldde zich een motorrijder die zich hevig opwond over het feit dat ik hem de weg versperde. Hij realiseerde zich niet dat tieren met een integraalhelm op weinig effectief is. Ik verzocht hem zijn helm af te nemen, maakte een compliment over zijn motor, een KTM zonder oranje accenten, zie je niet veel. Hij werd spontaan milder en vertelde dat ik maar achter hem aan moest rijden. Het gebouw was woest en leeg en zonder het stralende zonnetje was het en perfecte entourage voor een griezelfilm geweest. Vanaf de tweede verdieping zag ik in de verte het vertrouwenwekkende hoofd van Rens. Ik slaagde erin het gebouw te verlaten en me bij de groep te voegen die inmiddels al de eerste groep kinderen van de Lelyschool ontving. Die werden uitgedost met een bouwhelm en in de bouwkeet ontvangen. Onder leiding van Piet werd er een aandoenlijk stukje volkstoneel opgevoerd. Wat moet je doen om een bouwwerk te realiseren? Esther, de opdrachtgever, wilde een groot huis. Of die kast van haar al niet groot genoeg is. Marjolein was zo goed dat te tekenen, Paul berekende de constructie, Lon deed de rol van de overheid uit de doeken. Toen de vraag opklonk wie dat dan wel bouwde was Piet voorbereid op het schild gehesen te worden als aannemer. Uit de kindermonden klonk echter terecht en eensgezind: de bouwvakkers. Na dit lesje in nederigheid gingen we naar het bouwproject op nr. 16.   Hier werden enkele spellen uitgezet. Pas de vormpjes in elkaar, ontwerp een eigen huis en bouw de hoogste toren. In onze kring waren er enkelen die zich afvroegen of die kleintjes alles wel begrepen. Bij de tekeningen hadden de ramen echter een kruis om aan te geven dat ze beweegbaar waren. Dat hadden ze geleerd van Marjolein. Er werd vlijtig getekend en gebouwd. Toen werd het tijd voor de iets oudere groep. Hier was Esther de opdrachtgever namens een woningbouwcoöperatie. Na de opvoering gingen we weer naar het onttakelde pand. Naast de drie spellen mocht er ook een muurtje gebouwd worden. Ik vond dat ze dat heel goed deden. De derde groep heb ik niet meer afgewacht. Ik was al voldoende overtuigd van het feit dat ons samengaan met de Lelyschool een succes is. Er worden vaak hands on projecten gevraagd. Dit was er een en dan wordt ook duidelijk welke talenten we in de club herbergen.

Huizen, 16/10/2017 HENK KOK